Planer, tankar, funderingar...

Ikväll har jag och Therese pratat och planerat lite inför vår resa efter Sydney. Vi har gjort upp en liten rutt som vi ska försöka hålla. Sydney-Canberra-Melbourne-Tasmania-Adelaide-Mitt i öknen för att plocka frukt-Cains. Sedan får vi se om vi åker direkt till Sydney eller om vi passerar Fraser Island och Brisbane igen, där vi redan varit en gång. Jag och T planerar nämligen att ta oss en sväng till New Zealand också när vi ändå är här. Vi kommer att stanna där i ca en månad i sådana fall. Något jag inte tror att man ska missa om man får chansen.
.
Vi kommer att lämna Sydney 7e eller 8e Januari om allt går enligt planerna. Anledningen till att vi stannade här så pass länge är till stor det pga. lägenheten. Det är i princip omöjligt att hitta en lgh att hyra i mindre än 3 månader, vilket vi har kontrakt på. Vi ville ju promt fira Nyår här så inte mycket att välja på. Både jag och Therese trivs dock jättebra här. Det är liksom våran "hemmastad" här i Australien.
Efter Canberra, där vi inte planerat att stanna alltför länge eftersom var enda kotte berättar för oss att det är den tråkigaste platsen på jorden, så kommer vi att åka till Melbourne. I Melbourne är planen att stanna ca 4 veckor för att praktisera samt jobba. Jag har börjat att skicka ut mail till eventbyråer där för att se om det är möjligt. Eftersom vi inte stannar så länge på varje ställe är ett jobb på en byrå helt klart uteslutet. Om vi får praktik är vi lyckligt lottade. Det är inte lätt när man stannar så kort tid på varje ställe samt ej har en Australiensk utbildning. I denna stad ska i alla fall jag jobba utöver detta. Säkerligen kväll. Detta för att klara av alla kostnader under resans gång utan att bli pank.
Efter Melbourne bär det i alla fall av till Tasmania där vi planerar att stanna 7-10 dagar. Bara för att se oss omkring och uppleva en annan del utav Australien. Därefter bär det av till Adelaide där vi förmodligen stannar ungefär lika länge som i Tasmania. Dessa städer kommer därför att bli mycket intensivare än Sydney. Det blir turistiga saker inplanerade i princip varje dag. 
En sak som man måste göra om man turistar i Australien är att plocka frukt. Vår vän Andrew kom precis tillbaka efter att ha jobbat på ett fruktplantage inte alltför långt härifrån. Kommer inte riktigt ihåg vad stället heter. Återkommer.
Caines är nästa destination efter det. Det lär ju visst vara paradiset på jorden så det får vi inte missa. Där blir det nog snorkling och en massa sådana roliga saker. Det skulle ju vara grymt kul att prova på att surfa med. Efter detta får vi som sagt se om destinationen bli Syd. eller annan stad. Vi har ju en deadline.

Förutom detta har vi pratat om en hel del andra saker också. Vi börjar alltid mala om detta efter 00.00 på natten så att vi inte kan sova sedan utan bara ligger och tänker. Det snurrar på bra ibland ska jag få be att tala om. Det finns så mycket valmöjligheter och man vet inte riktigt vad man ska välja och vad man vill.
Jag kommer att komma hem till Sverige i sommar då Lovisa gifter sig. Frågan är då bara; Vad ska jag göra efter det?
Jag har funderat mycket på att studera utomlands den senaste tiden. Mamma och pappa få inte dåndimpen. Funderar. Många svåra val. Om man nu skulle studera utomlands, skulle detta ske i Australien, Usa, London? Varför så långt bort? Varför inte? Är det smartast att plugga i Sverige om jag nu ändå ska tillbaka dit och jobba i resten av mitt liv? Eller är det en merit att ha pluggat utomlands? Ödslar man sin karriärstid i Sverige om man drar iväg? Är karriär så viktigt?

Ja, många frågor som ni hör och ibland för lite sömn med andra ord!  ;-)


På tal om annat. Jag och Therese var på bio.

Förlåt mig Therese men du vet att det är sant. Vi var så jäkla fula båda två den här dagen. Fy fan vad vi såg ut. High School Musical var i alla fall asbra. Se den folk!

Nu är det läggdags, eller tänkdags! /Therese

Kommentarer
Postat av: Katarina

Woaw, vilken resplan. Du kommer att få uppleva massor. När det gäller framtidsplanerna får pappa och jag inte dåndimpen. Vi tycker att det är roligt att du har lite olika planer. Och vi finns ju här om du behöver oss. Kram mamma!

2008-12-28 @ 10:06:19
Postat av: Therece

HERREGUD vad vi sag ut! hahahah, usch!

2008-12-29 @ 03:47:18
URL: http://therece.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0